fredag 21. august 2009

Rødgrønne medias "faktasjekker"

Det er litt latterig å se den røgrønne media vri og vrenge på tall og hva som faktisk blir sakt for å sverte FrP mest mulig.

Som dagbladet skriver så spør Siv Jensen "Synes du det er rimelig at en sykepleier, med en relativt lav inntekt, må betale 2000 kroner måneden for å komme på jobb?"
Ser ingen plass der at hun spør om 2000kr i bompenger? Det er 2000 for å komme seg på jobb hun snakker om her.

Og så snublet jeg over noe i en venstre vridd blogg om denne saken, det var et svar fra en som heller ikke var helt enig i regnestykket og jeg tillater meg å sitere det her inne..


Kent Reichborn-Kjennerud

Siv sa: “Synes du det er rimelig at en sykepleier, med en relativt lav inntekt, må betale 2000 kroner måneden for å komme på jobb?”

Bompenger kr 920,-

Bensin 86 km x kr 1 x 20 kr 1.720,-

Veiavgift kr 3.000,-, forsikring kr 6.000,- pr mnd.: kr. 750,-

Verditap bil kr 1.000,-

SAMLET UTGIFT FOR Å KOMME DEG PÅ ARBEID PR MND kr. 4.400,-

Synes DU det er rimelig at en sykepleier, med en relativt lav inntekt, må betale 4.400 kroner måneden for å komme på jobb?

Fakta sjekk det!
21. August 2009 klokken 15:29


Det hadde jo selvfølgelig ikke den venstre vridde personen noe svar på.

Videre så skriver også dagbladet følgende, "Den 43 år gamle sykepleieren kjører 86 kilometer hver dag for å jobbe. Med utgangspunkt i 230 arbeidsdager i året, får hun 29 670 kroner i kilometergodtgjørelse. Et fast beløp på 13 700 kroner trekkes fra dette beløpet, slik at fradraget dermed blir på 15 970 kroner."

Så hvis vi vi da tar de grovt regnet 4400 kronene i mnd og trekker ifra disse 15970 i fradag pr år så blir det igjen 3069kr i mnd for å komme seg på jobb.. Så Siv Jensen sitt tall var 1000 kr MINDRE enn det som er fakta.

Saken er det at hvis en person sier et tall så kan man regne det på mange måter for å komme frem til et helt annet tall.

Fra før av vet man jo at hvis det var journalistene som fikk bestemme så hadde det ikke vært noen fra FrP inne på stortinget så da kan man jo selv regne seg frem til hvorfor media skriver slik de gjør om FrP..

http://www.dagbladet.no/2009/08/21/nyheter/faktasjekk/fremskrittspartiet/bompenger/valg09/7741686/

13 kommentarer:

  1. Enig... bra jobba!

    SvarSlett
  2. Du er jo helt dust :D lol

    SvarSlett
  3. Når kostet bensin 20 kr literen? Og når brukte du en liter pr kilometer? Det regnestykket der gir ikke noe mening...

    Og dessuten er det ingen som sier man MÅ ha en benisnbil i det hele tatt. Om ikke Elbil eller Hydrogen, så i alle fall en hybrid.

    Synes det er ganske latterlig å kritisere et regnestykke for å være feil, for så å komme med et latterlig dårlig et tilbake...

    SvarSlett
  4. Frp skal jo senke skatter og avgifter og samtidig øke innsatsen til helse, eldreomsorg osv (hvor det er mangler allerede i dag). Du kan jo sette opp det regnestykket, og se hvor det fører hen.

    Fantasifult å ta med verditap i den utregningen forresten. Skal dog innrømme at dagbladet gjorde en tabbe. Men så liker jeg ikke tabloidavisene, selv om jeg stemmer venstre.

    SvarSlett
  5. Hvis Siv Jensen, som du antyder, mente noe MER enn bompenger, så hadde hun vel kommet opp med et litt høyere tall, tror du ikke?

    SvarSlett
  6. Ljønes: Bensin 86 km x kr 1 x 20 kr 1.720,-

    Hva er det du babler om?
    Kjører man 86km pr dag og man bruker 1kr i bensin pr kilometer(ca 1 liter på mila er veldig vanlig og som alle vet så er det 10 km i en mil) og det er 20 arbeidsdager i en mnd så havner man på 1.720 kr i bensin utgifter..

    Ganske latterlig å kritisere en blogger når du ikke har peiling på hva du snakker om.

    SvarSlett
  7. Stein: Og du er kjempe saklig.
    Geir: Man har da et oljefond? Hvor mye renter gir ikke det i året da? Om man har 1500 milliarder på konto så blir det en god del renter iløpet av et år og hvis man kun bruker rentene til å finansiere ting så kommer man ganske langt med det.

    Anonym: har ikke spurt henne personlig så det kan jeg ikke svare på, men jeg sier min mening om det den rødgrønne avisen dagbladet skriver.

    Det er kun Siv selv som vet om hun kun tenkte bompenger eller alt sammen.

    SvarSlett
  8. Geir: Så fjerner man verditap da og så sitter man igjen med 2069kr eller 2000kr som Siv sa.. Noe mer du skulle frem til? :P

    SvarSlett
  9. Viss du mener at man skal bruke oljefondet til å stappe mer penger i lommene til hele Norges befolkning, må du gjerne det. (Ikke misforstå, jeg mener også at man burde bruke noe av inntektene fra olja. Bare ikke på å senke skatter og avgifter)

    Jeg vil også kommentere at det finnes flere parti enn Frp og "de rødgrønne". Siden du stempler dagbladet som en avis som skriver for Ap, SV og Sp - når de skriver en artikkel som setter Frp i et dårlig lys.

    SvarSlett
  10. Latterlig. Hvorfor noen gidder å bo 43 km unna jobben sin skjønner jeg bare ikke... Er det i tillegg fare for rushtrafikk så tar turen til jobb ganske lang tid.

    Hva om vi sier minst 30 minutter hver vei? 1 time om dagen, 5 timer i uka, ca 20 timer i måneden. Så hver måned bruker man nesten et døgn på transport. Og tallet er sikkert høyere når man tar høyde for rushtrafikk osv.

    Nei jeg har bedre ting å bruke livet mitt til.

    SvarSlett
  11. Frp,Høyre,Venstre,Krf = Privatisering

    Ta det regenestykket når helsevesnet blir privatisert i Norge du, hvor godt blir det å bo her da?
    Frp vil ha det som i USA (har jo sett hvordan det gikk)med privat eid helsevesen. Ingen leger som vil jobbe i offentligsektor da.
    Hvordan skal man finansiere ett sykehusopphold da? Jo selfølgelig gjennom forsikkring (USA).
    Velferdstaten Norge går til helvetet og Rimi Hagen & co får det greit.
    Det 2000-4000 kronene blir bagatteler i forhold til regninga du får på legevakta for å få en sykemeldig, kommer vel mere influensa i løpet av årene....
    Vet vet dett er en avsporing men når jeg leser ting som sympatiserer med Frp (Facistist Repubik Parti) så får jeg vodt inni meg.
    jeg har ikke ikke råd til å leve i en sånn stat, Har du?
    Bompenger er noe herk, bygg ut kolektiv trafikken.

    SvarSlett
  12. Han over her har mange gode poenger..


    Nå til sakens kjerne, jeg le når jeg leser denne bloggen din. Når media kritiserer FrP (som jeg trodde var endel av medias jobb, å kritisere det de finner kritikkverdig) er de altså "venstre vridde", de rød-grønnes avis, osv osv. Få opp øynene: Vi lever ikke i noen totalitær eller autoritær stat!


    Jeg vet ikke om du ser på deg selv som nøytral, kritisk, objektiv eller bare et FrP-organ. Det jeg vet er at jeg tar VG, Dagbladet eller Aftenposten mye mer seriøst enn en som har et FrP-banner på hjemmesiden sin...

    SvarSlett
  13. Så du tar slike som dette seriøst?
    http://www.dagbladet.no/2009/05/07/nyheter/innenriks/stortinget/journalister/media/6103098/

    "Journalistenes partisympatier har endret seg lite gjennom ti år. Hvis journalistene fikk bestemme, ville Ap, SV og Rødt hatt 120 av 169 representanter på Stortinget i dag.

    Frp ville ikke fått en eneste representant. Slik var det også for ti år siden.

    Dette går fram av undersøkelser professor Frank Aarebrot har gjort av journalisters holdninger fra 1999 til 2009. "

    Når de samme journalistene skriver om ting, tror du ikke at de kanskje vinkler det litt anderledes når det er kritikk av FrP de skriver enn av de rødgrønne?

    Og det er forresten en blogg, ikke en hjemmeside jeg har ;)

    SvarSlett

Det er intet krav, men hadde vært flott om alle valgte seg et navn når de skriver her, mye lettere å svare da :)