søndag 24. mai 2009

Aktiv dødshjelp? Ja takk!

Jeg vil mye heller at familien min skal dra ut pluggen eller la meg sovne stille inn med hjelp av sprøyte den dagen jeg sitter som en grønnsak etter ei ulykke eller havner på ganga på et gamlehjem med fremmede folk som tørker meg i ræva. Det er et uverdig liv for min del iallefall. Så aktiv dødshjelp hadde passer meg veldig bra den dagen jeg er klar for det.

Hvorfor skal noen andre bestemme over mitt liv egentlig?

"Dermed legaliserer man selvmord for dem som ønsker det, sier Morten Horn." Tja, når ble noen sist dømt for å ta selvmord? Er vel ikke akuratt så veldig ulovlig å ta selvmord?
Og jeg vil si det er en stor forskjell på en ungdom som tar selvmord fordi han ikke har fått nok kos opp gjennom tidene enn på en gammel person som ikke lenger kan snakke, komme seg rundt selv og som MÅ ha hjelp til alt.

http://www.dagbladet.no/2009/05/24/nyheter/fremskrittspartiet/politikk/stortingsvalget_2009/innenriks/6369947/

2 kommentarer:

  1. Helt enig med deg. Jeg er helt for retten til å avslutte livet selv på en verdig og så smertefri måte som mulig, evt. med assistanse, dersom man trenger det, og noen er villig til å gi den assistansen man trenger. Og med "retten til å avslutte livet selv", så mener jeg selvfølgelig med sprøyte eller tabletter, ikke bombebelte på et torg fullt av folk ;o). I mange, mange kulturer verden over har selvmord vært å regne som en verdig, akseptabel utvei under visse omstendigheter, f.eks. i det gamle Rom og i Japan. Og slik er det fremdeles i dag, i manges øyne. Man burde slippe å være lenket til en sykeseng i månedsvis, mens man råtner langsomt bort, dersom man ikke ønsker å avslutte livet på den måten, samme hvor mye kristenfolket (og andre religiøse) maser om "livets hellighet" og "synden" ved selvmord.
    Øyvind

    SvarSlett
  2. Selvmord er ulovlig, og burde straffes med døden?

    SvarSlett

Det er intet krav, men hadde vært flott om alle valgte seg et navn når de skriver her, mye lettere å svare da :)